Medioren home
L'homme armé
The call to prayers
Kyrië
Save me from the bloody men
Sanctus
Hymn before action
Charge
Angry flames
Torches
Agnus Dei
Now the guns have stopped
Benedictus
Better is peace

The armed man (1,2)

The armed man is de titel van een mis gecomponeerd door de Welshe componist Karl William Jenkins OBE, met als ondertitel "A Mass for Peace".  Het stuk is gecomponeerd in opdracht van het "The Royal Armouries" (de koninklijke arsenalen) museum in Leeds ter gelegenheid van de Millennium vieringen. De premiere vond plaats in London in 2000, in de Royal Albert Hall. Het stuk was oorspronkelijk opgedragen aan de slachtoffers van de Kosovo crisis, die plaats vond terwijl Jenkins aan zijn compositie werkte.

Net als eerder het "War Requiem" van Benjamin Britten is het in essentie een antioorlog stuk.  Ook net als Britten's werk is het opgebouwd rond het ordinarium van de christelijke mis, die gecombineerd wordt met andere bronnen, onder andere het vijftiende-eeuwse volkslied "L'homme armé" in het eerste en het laatste deel.

De teksten die gebruikt worden vallen in drie categoriën: heroïsche teksten over oorlog en geweld, smartelijke teksten over de gevolgen van het geweld en tenslotte de teksten die hoop brengen en die er op wijzen dat duurzame vrede mogelijk is. Het geheel wordt samengebonden door de oproep tot gebed en de delen uit het ordinarium. (lees verder)

Samen met het Parnassuskoor uit Wijchen en een groot gelegenheids-orkest heeft het Mediorenkoor op 30 november 2008 een uitvoering van 'The armed man' van Karl Jenkins gegeven.
Eind oktober 2009 is in Den Haag een benefietuitvoering van dit stuk gegeven ten bate van Warchild. De opbrengst hiervan was zo'n € 70.000,- Ongeveer 25 leden van het Parnassuskoor en het Mediorenkoor hebben hieraan meegewerkt. Voor meer informatie daarover klik op onderstaande link.